Thursday 6 June 2013

♥ Kata Hikmah : Ustaz Zawawi

 
Oleh : FB Ustaz Mohd Zawawi Yusoh
  1.  Supaya malaikat mendatangi rumah kita.. 1. adakan majlis ilmu 2. bykkan zikir n baca al quran 3. ada tetamu yg berkunjung rumah kita.. 
  2. Hasan bin Ali (anak saidina Ali berkata) berkata, “Demi Allah mengumpat itu lebih cepat meruntuhkan agama seseorang mukmin daripada pendengki. 
  3. Hanya ikhlas yg bole tundukkan jin dan syaitan. 
  4. Hidup terlalu singkat tak patut kita siksa diri kita sendiri...maafkanla pd mereka mnyiksa kita. 
  5. Allah itu bukan sahaja ada, malah menyintai kita, dekat, mendekat, memerhati, mendengar dan menolong, mintalah cintaNYa..mohonlah bantuanNya..segera mendekatiNya,,,makin dekat makin cepat dapat. 
  6. Cubalah mengasihi walaupun disakiti. 
  7. Sakit hati itu adalah petanda 'hati sakit'. 
  8. Anda boleh beli JAM tapi anda tak boleh beli MASA, anda boleh beli BUKU tapi anda tak boleh beli ILMU.. anda boleh beli DARAH tapi tak boleh beli NYAWA...duit perlu tapi bukan segalanya.. hai duit dengar cakap aku..bukannya aku dengar cakap kamu 
  9. Tak kenal maka tak benci. 
  10. Cintailah pasangan anda kerana kelebihannya serta sayangilah mereka kerana kekurangannya... Allah maha pencinta dan maha Penyempurna. 
  11. Bila sunyi, ada rindu yang berputik. Bila sepi, ada resah yang terbit. kesunyian dan kesepian amat merimaskan. Jiwa sunyi, mungkin kerana tidak mendekati yang Maha Esa Hati sepi, mungkin kerana kurangnya amal. Jiwa sunyi, mungkin kerana tidak mendekati yang Maha Esa. sepi di dunia masih ada teman tapi sepi di kub...ur n akhirat merana selama. Allah tpt melepas rindu, aquran pembela, zikir teman abadi. 
  12. Sesiapa yg tidak bersyukur dgn yang sedikit pasti tak akn bersyukur bila dpt byk banyak. 
  13. Seseorang akan melupakan ilimunya kerana dosa2 yg di lakukan.. ya allah takutnya..ilmu cahaya ,, tak akan duduk di hati yang kotor dgn dosa. 
  14. Susahnya nak puas kan hati manusia.... "eleh dia tu pakai tudung konon... dulu pakai sendat bukan main"... tak tutup aurat pun komen..tutup aurat pun komen..manusia mmg tak puas2.. yg penting jaga kehendak allah puaskan hati utk taat Allah. 
  15. Syaitan sering kali mengalahkan kita, sebabnya dia tak pernah PUTUS ASA kita yg kalah sebab selalu PATAH ASA.. JGN PUTUS DAN JGN PATAH HATI... 
  16. Kalau buat salah kita minta maaf itu jiwa mulia tetapi yg memberi maaf setelah disakiti lebih mulia di sisi Allah..pejam mata sejenak ..ingatkan org yg pernah sakiti kita dan kemudian maafkanlah mereka .. kita akan tenang dan rasa bahagia sgt2. 
  17. Ada org punya kuasa tapi tak ada pengaruh.. ada pula yg tak ada kuasa tapi punya pengaruh..rasuluullah ada pengaruh n kuasa serta n ada contoh yg teramat baik..cintailah rasulullah. 
  18. Berusahlah, bergeraklah. Roda yang tidak bergerak saja akan selalu berada di kedudukan yang sama. Kalau kita terus bergerak dan bergerak, pastilah yang bawah akan naik ke atas.
  19.  pernah tak terfikir anda bermulut celupar? Sudah berapa ramai kita telah mengguris hati dan perasaan orang lain? DIAM adalah ubatnya...kita selamat org lain pun selamat...
  20. Cakap besar depan manusia namanya takbur tapi cakap besar pada diri sendiri namanya motivasi.. akau mmg hebat. aku pun apa kurangnya.. aku memang boleh. 
  21. Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud, "Barangsiapa menjamin untukku satu perkara, aku jamin untuknya empat perkara. iaitu Hendaklah dia bersilaturahim (menjalinkan hubungan baik) nescaya :1. keluarganya akan mencintainya,     
    2. diperluas baginya rezeki,     
    3. ditambah umurnya dan     
    4. Allah s.w.t. memasukkan ke dalam Syurga."(Hadis Riwayat Ar-Rabii).

No comments:

Post a Comment