Wednesday 3 July 2013

♥ Sudahkah Bersyukur - Ustazah Norhafizah Musa


Tanyalah Ustazah :

Bagaimana nak jadi hamba yang bersyukur:
1) Tafakur : selalulah lihat kebesaran Allah, terutama pada diri sendiri - lihat jari2 kita, etc.
2) Mengingati Allah. Dengan zikir. ustazah cerita ttg kawan ustazah yg share gambar strawberi, dan mengucapkan Suhanallah. Dan ustazah bertanya pada dia kenapa dgn strawberi tu? Kawannya cerita, dia nampak kebesaran Allah pada strawberi tu. corak & warnanya amat cantik, bila dipotong ada layer2 yang berlainan warna..Maha suci Allah. Smapai benda sekecil itupun Allah design cantik dan berseni. Belum lagi kta tgk benda2 lain lagi.
3) Al-A'raf-79 - Kisah orang yang kufur nikmat. Allah menyamakan mereka dengan haiwan kerana tidak menggunakan pandangan mata & hati untuk melihat baik & buruk. Jadi banyak-banyakkanlah lihat diri sendiri.


Tanda hamba yang bersyukur:
1) Sentiasa i'tiraf, cth dpt senyum utk suami, masak utk keluarga.. dapat apa2.. kena puji.. Sedar yg kita dapat nikmat semua ni kerana Allah. Kalau doa x makbul jgn komplen, sbb Allah dah beri pada kita lebih dari apa yng kita perlu.
2) Memuji Allah dengan nikmat tersebut.
3) Gunakan nikmat itu untuk berbakti pada Allah.
4) Adab : Merasa cukup dengan pemberian Allah. Kita boleh minta, tapi jgn komplen sebab Allah maha mengetahui apa yang terbaik utk kita.
5) Berkongsi nikmat dengan org lain.


Bagaimana nak mantapkan diri supaya jadi hamba yang bersyukur?
1) Lihat org yang lebih susah dari kita.
2) Rasakan kita ini hanya penjaga sahaja, harta benda bukan kita punya. Allah yang punya dan Allah ada hak untuk ambil semula semua.
3) Surah Toha - Pandai-pandailah jaga pandangan. Kalau kita tak jaga pandangan, kita akan sentiasa rasa x cukup.
4) Lihat bagaimana kita gunakan nikmat yang Allah beri. 

No comments:

Post a Comment