Tuesday 24 June 2014

♥ Bagaimana nak seronok ditempat kerja? - Dato' Dr Fadillah Kamsah

1) Relaks - jgn terlalu serius, ceriakan diri sendiri. Jangan sebab org lain kita bad mood.
2) Jadikan kerja sebagai satu permainan - cuba seronokkan org sekitar. Tgk mcm aznil hj nawawi, kita tgk pun dah happy. "Orang yang seronok tidak semestinya senyum, tapi org yang senyum-senyum-dan senyum, Insyaallah seronok.
3) Ketawalah - ia a
dalah pengikat kemesraan bersama
4) Bantulah org lain - dalam masa yang sama kita pun akan seronok juga
5) Apabila kita seronok, secara x langsung orang lain pun akan seronok juga.
6) Bentuk suasana yang ceria, cth warna yang ceria, letak gambar family, card ucap selamat etc.
7) Kalau tgh seronok, hebahkan.. cth suami berhenti merokok, kongsi dgn family & kawan2.
8) Buang perkara2 yang buatkan kita x ceria, contohnya fedup kat org, menyampah kat org.
9) Sebelum tidur malam, programkan otak , pejam mata dan sebut dalam otak : "Ya Allah, esok jika aku masih panjang umur, kejutkanlah aku dalam keadaan ceria, good mood dan seronok nak pergi kerja, dan sekiranya esok aku mati, matikanlah aku dalam iman". Sebab apa yang kita sebut dalam tidur akan diulang2 didalam otak sepanjang tidur.
10) Sebelum pergi kerja sebut "aku nak buat yang terbaik, aku nak ceriakan diriku, aku nak ceriakan org lain"
11) Jangan ada dendam, jangan ada sakit hati, jangan ada fedup di tempat kerja - mudah kita seronok walaupun ada muka yang boleh buat kita fedup kalau x maafkan mereka.
12) Syukur sebab kita da kerja.
13) Tukar rutin - bgn lebih awal.
14) Cari kawan, buat kawan dan jadilah kawan. sebab kalau kita banyak kawan kita akan jadi seronok.
15) Pasang niat nak pergi kerja tu utk ape? : cari rezeki yang halal, nak cari kawan baru, nak mengukuhkan dengan kawan yang lama, nak cari keberkatan, nak buang dosa.
16) Kata Nabi : "Barangsiapa yang kerja kuat sampai penat, semua dosanya terampun". Jadi jgn takut, jika kita kerja dgn redha dan bersyukur ada kerja dan niat dgn betul, insyaallah semua akan ok.

"setiap orang akan dapat mencapai kejayaan dalam hal apa sahaja, asalkan ia sangat menyukai pekerjaan yang dilakukan"

INFO : http://www.youtube.com/watch?v=3gfqamzBegc

No comments:

Post a Comment