Thursday 3 July 2014

♥ Alahan Ketika Mengandung

Dah lama sgt rasanya tak curahkan sesuatu dalam blog ni. Maklumlah, skrg agak sibuk.. ditambah pula di bulan Ramadahan ni. 

Nak update sikit.. minggu ini merupakan minggu ke 35 usia kandungan saya. Masa semakin hampir.. minggu depan dah masuk 9 bulan. Saya dah kena bersiap sedia fizikal dan mental bagi menghadapi saat yg amat2 penting dalam hidup saya. Saya akui yang saya amat-amat tertekan. Alhamdulillah, suami amat-amat memahami dan sangat membantu dari segala sudut. Terima kasih abang.. sejak dari keguguran Oktober tahun lepas sampailah masuk kandungan saya yang ini, abang tak pernah biarkan saya sendiri.. sampai kadang-kadang saya risau takut ‘termanja’ dengan layanan abang pada saya.. 

Tiba-tiba teringat pula waktu saya sedan galah teruk di awal kehamilan untuk kandungan kali ini. Macam-macam yang abg buat untuk bagi saya makan. Yelah, mana taknya.. saya langsung tak boleh bau, terutama sekali bau masakan. Sampaikan satu tahap, masakan jiran pun boleh saya bau busuk sgt. Sabun pun tak boleh. Seingat saya, bau yg tersangat saya benci ialah bau telur goreng.. kesian abang kena layan kerenah saya. Semua serba tak kena. Bau badan abang pun saya tak tahan. Boleh dikatakan hari-hari saya akan angin, tapi tak ada la sampai naik suara pada suami. Cuma banyak tunjuk muka la.. aduhai.. banyaknya dosa saya.. Bila balik rumah mak di Shah Alam pun macam tu juga. Tak boleh langsung masuk dapur.. Mak banyak beri nasihat pada saya. Minta saya bersabar banyak-banyak. Memang macam ni kalau mengandung. Kena tahan la sikit kalau bab bau, muntah etc. Mak cakap masa mak mengandungkan saya dulu lagi teruk, boleh terima apam aje ditekak. Nasib baik ayah rajin melayan. Petang2 ayah akan bawa mak jalan naik motor ( zaman tu tak ade kereta lagi ). Mak alah sampai 9 bulan. Lagi teruk. 

Lagi satu, alahan yang pelik ialah alahan bunyi… uuuu.. ini paling mencabar. Mana tidaknya, sampaikan bunyi nafas suami tidur pun saya tak boleh dengar. Puas saya tutup telinga dengan bantal, tapi masih dengar.. Sampaikan satu tahap suami belikan penyumbat telinga difarmasi untuk elak saya tak tidur malam. Saya naik angin kalau dengar bunyi walau sikit pun, apatah lagi bunyi handphone, bunyi tapak kaki.. malah bunyi air menitik pun tak boleh. Nak nangis rasa kalau terjaga dari tidur disebabkan benda2 macam ni.. serius! Ini bukan diri saya… 

Maafkan saya.. saya tak pernah alami benda-benda pelik macam ni. Kedua-dua kandungan saya sebelum ini saya tak pernah rasa.. suami saya yang alami alahan. Teruk juga suami saya alah dulu. Asik muntah aje. Tapi suami tak pernah merungut. Sekarang giliran saya pula. Kena la sabar baaaanyak-banyak.
Berikut adalah antara makanan yang disediakan oleh orang yg saya sayang :

 Saya mengidam buah ni.. Buah salak.. hihihi.. puas mak & suami cari. Akhirnya kawan opis suami yg dapat, itu pun dibelinya di Kelantan. Alhamdulillah.. ( Terima kasih nurul )

 Maggi!! Setelah puas memujuk suami.. akhirnya dapat jugak rasa.. uhuk uhuk..
 
Ayam goreng kunyit.. makan pun sikit2 je.. nasib baik boleh telan..

Buah untuk hilangkan loya.. memang sentiasa ada dalam peti ais.

Sup sayur. Hirup kuah ngan sayur je.. ayam x boleh masuk.. :(

This is my peberet! sedap sgt abg masak bihun tom yam.. teringat2 sampai skrg.. 

Kambing bakar.. siap tolong potong2 lagi.. gedik sungguh saya kan.. :D

Air ni dibeli di Giant Kinrara kot.. ok la.. dapat hilangkan loya kat tekak.. 
sayang rasa nak teguk banyak-banyak..

Ni lebih kurang macam coleslaw.. sedap, memang sedap - tapi minta maaf sgt2..
memang tak bole makan.. terus muntah... :(
sedih sgt rasa... 

Ada 2 lagi masakan yang saya tak sertakan gamba kat sini. Dua-dua masakan daripada mak saya.. dua-dua memang saya makan licin. 
  1. Nasi goreng kicap maveles
  2. Kari dal sayur lemungei (saya x tau eja nya mcm mane) ni sayur org india & jawa makan. memang sedap kalau dibuat kari. Masa arwah ayah ade dulu mak selalu masak kari ni. Saya minta tolong mak masak sebab saya mimpi makan kari ni... uuuu.. bagus sungguh mimpi ni... hihihi...
Mekasih mak.. abang... sebab melayan kerenah saya selama ni.. terharu sgt2...

No comments:

Post a Comment