Wednesday 9 July 2014

♥ Masak Taucu Perak - ilmu dari Mak

Alhamdulillah.. pada hari ini saya ingin berkongsi ilmu yang diturunkan oleh mak saya yang tersayang. Seingat saya, mak telah mengajar saya masakan ni masa saya habis belajar. Setelah di cuba baaaaaanyak kali, barulah saya berjaya masak masakan ini dengan jayanya.. ( erk.. kalau ikut standard tekak saye la.. tak tahulah orang lain pula mcm mane kan..hihihi ). Untuk pengetahuan semua juga, masakan ini juga adalah salah satu masakan kesukaan suami saya.. :)

Diharap ilmu ini akan berpanjangan...

Bahan-Bahannya :
4 ekor ikan kembong sederhana besar - digoreng garing bersama garam & kunyit (ketepikan)
2 biji bawang besar dipotong 4
4 ulas bawang putih (sebiji dibelah 3-kasar2)
1 inci halia dimayang halus (nak letak lebih pun x pe - sedap!)
5 biji cili hijau
2 peket taucu (saya suke jenama Bilal sebab tak masin sgt)
sedikit perahan air asam jawa (mcm dalam gambar atas - sikit je tau)
air lebih kurang 1 1/2 cawan
gula secubit (tak letak pun x pe)

Cara-Caranya :
1) Panaskan minyak - masukkan halia & 2 potongan bawang besar (masa masukkan halia ni selawat dalam hati)
2) Bila dah naik bau, terus masukkan 2 peket taucu & air asam jawa - goreng sampai naik bau taucunya.
3) Masukkan air, baki bawang besar, bawang putih & cili hijau... biar gelegak (lebih kurang 2 minit).
4) Masukkan ikan - kacau2.. agak2 je.. 
5) Boleh la rasa.. kalau agak masin, tambahkan sikit air.. 

Kalau nak lagi sedap, letakkan secubit gula. Jangan banyak tau. Gula ni sebagai pe-neutral garam saje. Tu yg mcm mak saye cakap la.. Orang dulu2 x guna serbuk aji pun. Garam x letak sebab taucu tu sendiri dah masin.

No comments:

Post a Comment