Thursday 6 December 2012

♥ Sunnah - Mandi Fajar


Semalam 6.12.2012, jam 1.30 pm selepas Zohor seperti biasa lepak dalam keta dengar Pahang FM, lupa pulak talk ustaz mana semalam. Dari segi percakapan, ustaz ni memang pandai mengubat cara sunnah. Salah satu cara pengubatannya yang sangat2 ustaz tekan kan adalah “Mandi Fajar”. Ustaz kata lagi elok kalau kita ubat diri kita sendiri, lebih afdal. Lagipun, Rasulullah memang mengamalkan mandi fajar ni. Dan tak hairanlah bila difikir-fikirkan org2 lama kita dulu2 badannya cukup kuat dan amat tahan lasak. Jarang sangat dengar dorang sakit2 especially sakit macam demam, selsema & etc..

Ternyata setiap sunnah yang diamalkan pasti ada hikmahnya. Ustaz juga berpesan supaya berdoa begini ketika mandi ,
"Ya Allah Ya Tuhanku, Kau alirkanlah segala penyakit yang terdapat dalam tubuhku, bersama-sama air yang mengalir ini Ya Allah, sembuhkanlah segala penyakit yang terdapat dalam tubuhku"

Malam tadi, saya cuba buat sedikit homework, mencari maklumat tentang mandi fajar. Berikut adalah beberapa maklumat tentangnya:  Dalam menjaga kesihatan, Rasulullah S.A.W mengamalkan mandi fajar iaitu sekitar pukul empat pagi. Daripada Imam Ahmad asy-Syaraji dalam kitabnya , Al-Fawanid mengatakan mandi fajar ada banyak kelebihan antaranya :
  1. Tidak terkena penyakit asma
  2. Terhindar daripada angkara jahat seperti sihir, baik daripada jin atau manusia.
  3. Tubuh badan menjadi sihat.
  4. Wajah bercahaya.
  5. Doanya mudah dikabulkan Tuhan.
  6. Wajah menjadi awet muda.
  7. Mata sihat dan tidak mudah rabun.
Maklumat tentang kelebihan Mandi Fajar ni diambil dari : http://arisyahjahirah.blogspot.com/2012/06/kelebihan-mandi-fajar.html

Whatt???!! Untuk penyakit asma? Biasanya orang x bagi mandi sejuk2 ni, mungkin maksudnya tak boleh mandi tu time tengah malam kot.. tapi yang ni lain, yakni ~~ sebelum subuh.. Rasanya kena cuba jugak ni.. ^ . ^  Cuma satu je persoalan yang berlegar-legar di kepala otak ni, “mampu ke nak bangun pukul 4 pagi ni?” huhuhu… memang berat kan, tapi bak kate org ~ nak 1000 daya kan, kalau dah tak nak tu bukan beribu dah~ rasanya akan bagi berjuta-juta dalih kan.. heheehe…

Moga kita sama-sama mengamalkan sunnah ini!
 CHOOOPPP...!!!
Ada lagi info ttg mandi sebelum subuh ni :
Dr. Abdul Hamid Dayyat dan Universitas Kairo, Mesir menjelaskan manfaat kesihatan yang diperoleh orang  dengan bangun pagi banyak sekali. Diantaranya, gas O3 diudara sangat melimpah saat sebelum subuh, kemudian berkurang sedikit demi sedikit, hingga habis ketika matahari terbenam. Gas O3 mempunyai pengaruh yang positif pada urat saraf, mengaktifkan kerja otak dan tulang. Ketika seseorang menghirup udara fajar yang dinamakan udara pagi, dia merasakan kenikmatan dan kesegaran tiada taranya diwaktu manapun, baik siang atau malam”.

Fajar adalah jangka waktu yang mendahului matahari terbit. Iaitu cahaya matahari yang lemah sementara matahari sendiri masih berada di bawah horizon. Beberapa definisi fajar antara lain, iaitu:
“Fajar astronomi” adalah jangka waktu di mana langit tidak gelap sepenuhnya, secara format didefinisi sebagai waktu di mana matahari berada 18 darjah di bawah horizon di waktu pagi.
“Fajar nautikal” adalah waktu di mana terdapat cukup cahaya matahari untuk membezakan antara horizon dan objek-objek yang berada di horizon, secara formal didefinisikan sebagai waktu di mana matahari berada pada 12 derajat di bawah horizon di pagi hari.

“Fajar sipil” adalah waktu di mana terdapat cukup cahaya matahari untuk membezakan objek-objek dan cukup cahaya matahari agar manusia dapat melakukan aktiviti luar rumah, secara rasmi didefinisikan sebagai waktu di mana matahari berada pada 6 darjah di bawah horizon di pagi hari. Fajar berbeda  dengan matahari terbit, iaitu waktu di mana sisi matahari mulai terlihat di atas horizon.
Sementara itu beberapa hasil penelitian, menyimpulkan sebaiknya seseorang  membiasakan mandi pagi dengan air dingin. Sebab, sedikitnya  ada 7 manfaat mandi pagi dengan air dingin:

1.      Mandi pagi mampu melancarkan peredaran darah
Menurut hasil penelitian sebuah lembaga riset trombosit di Barat, jika seseorang sering mandi pagi dengan air dingin, maka peredaran darahnya akan menjadi lebih lancar. Tubuh juga akan terasa lebih segar dan cergas. Hal ini tentu akan sangat berguna sebagai bekal kita untuk menjalani kegiatan sehari-hari.

2.      Mandi dengan air dingin akan meningkatkan sel darah putih
Mandi dengan air dingin akan meningkatkan sel darah putih dalam tubuh. Bila sel darah putih dalam tubuh meningkat, maka daya tahan dan kemampuan tubuh dalam melawan virus pun akan semakin meningkat. Manfaat positifnya tubuh akan menjadi lebih sihat dan tidak mudah sakit kerana daya tahan tubuh selalu terjaga dengan baik.

3.      Mandi dengan air dingin bisa menurunkan resiko darah tinggi
Mandi air dingin juga  menurunkan risiko timbulnya darah tinggi, varises dan mengerasnya pembuluh darah. Hal ini disebabkan karena mandi air dingin akan melancarkan seluruh sirkulasi darah ke organ-organ tubuh.

4.      Mandi dengan air dingin dapat meningkatkan kesuburan
Mandi pagi dengan air dingin memiliki efek positif bagi kesehatan reproduksi manusia. Manfaatnya yaitu untuk meningkatkan produksi hormon testosteron pada pria dan hormon estrogen pada wanita, yang berpengaruh pada meningkatnya kesuburan dan gairah seksual.

5.      Mandi pagi memperbaiki kesehatan jaringan tubuh
Kebiasaan mandi pagi dengan air dingin setiap hari berdampak positif juga pada kesehatan jaringan tubuh manusia. Dengan kebiasaan ini, jaringan kulit akan semakin membaik, kulit tidak kering dan menjadi lebih kenyal. Mandi dengan air dingin juga mampu mengurangi noda dan lingkaran hitam pada bagian bawah mata. Sehingga, kesegaran wajah akan semakin terpancar. Sebaliknya bila mandi dengan air hangat, maka kulit lebih mudah kedut dan kurang kenyal. Selain itu, mandi dengan air dingin juga tampak positif pada jaringan kuku. Kuku pun akan menjadi lebih sehat, kuat dan tidak mudah retak.

6.      Mandi pagi dengan air dingin dapat membuat rambut lebih sehat
Apa yang terjadi pada rambut bila dibilas dengan air dingin? Ternyata air dingin boleh menutupi kutikula rambut, sehingga mampu mengurangikerosakan. Rambut pun akan lebih terlindung dari kotoran-kotoran yang biasanya menempel pada kulit kepala. Dengan demikian rambut akan menjadi lebih sihat dan kuat.

7.      Mandi air dingin berkhasiat meredakan depresi
Mandi pagi dengan air dingin biasa juga berpengaruh pada jiwa, yaitu menjadikan jiwa dan fikiran lebih tenang dan memberikan semangat menjalani aktifitas sehari-hari.

Ditulis Oleh: Redaksi
Disarikan dari Tabloid Bekam Ed. 6/2010


No comments:

Post a Comment